اخبار و تازه ها

اولین کارنامه از تجارت ۱۴۰۱

کارنامه از تجارت ۱۴۰۱

 تراز تجاری ایران در فروردین‌ماه امسال با سبقت ۸۷۵میلیون دلاری صادرات از واردات، مثبت شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این رقم نسبت به بازه مشابه در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ رکورد جدیدی را ثبت کرده و به بیشترین میزان رسیده است. صادرات نیز در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل (از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰) بیشترین ارزش را ثبت کرده است.

p05 copy

رکورد تراز تجاری مثبت در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ شکسته شد و صادرات در این ‌ماه فاصله قابل‌توجهی از واردات گرفت. در مجموع تجارت در فروردین‌ماه رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. البته به رسم هر ساله، فروردین‌ماه به دلیل تعطیلات نوروز صادرات و واردات کندتر از‌ ماه‌های دیگر سال‌است.

امسال نیز تجارت خارجی از این قاعده پیروی کرده و ارزش کالاهای مبادله‌شده در نخستین‌ماه سال، ۳۴‌درصد نسبت به اسفندماه سال‌گذشته (ماه قبل) افت کرده است، اما درعین حال تراز تجاری در فروردین‌ماه مثبت است. در این گزارش تجارت خارجی کشور در فروردین سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه آمار و ارقام تجاری در چهار بازه زمانی مشابه نشان می‌دهد در سال‌۱۴۰۱ صادرات نسبت به سه سال‌ماقبل خود بیشترین رقم را ثبت کرده، نکته قابل‌توجه اینکه ارزش صادرات فروردین‌ماه حتی نسبت به نخستین‌ماه سال‌۹۵ که سال‌نخست پس از اجرای برجام بوده نیز بیشتر است. بررسی آمارهای تجاری نخستین‌ماه از سال‌۹۴ تا سال‌۱۴۰۱ بیانگر این ادعاست.  همچنین واردات نیز در این بازه زمانی به بیشترین رقم خود رسیده است. بیشترین فاصله صادرات و واردات نیز در فروردین ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است. بر این اساس بیشترین تجارت خارجی نیز در بین سال‌های مورد بررسی مربوط به فروردین امسال است. نکته دیگری که در ارزیابی آمارهای تجاری نخستین‌ماه امسال جالب‌توجه است، میانگین ارزش کالاهای صادراتی است که نشان می‌دهد در بین سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالاترین ارزش هر تن کالای صادراتی مربوط به فروردین امسال است.  بر اساس این گزارش صادرات فروردین ماه امسال از نظر وزنی با افت ۱۶/ ۱۰‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده درحالی‌که رشد ارزشی بیش از ۵/ ۲۴‌درصدی را تجربه کرده است. واردات نیز از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته رشد بیش از ۱۰‌درصدی و از نظر ارزشی رشد نزدیک به یک‌درصدی داشته است.

صادرات در فروردین ماه

صادرکنندگان در فروردین‌ماه امسال توانسته‌اند عملکردی معادل ۷‌میلیون و ۳۲۴هزار تن به بازارهای هدف داشته باشند. ارزش کالاهای صادر شده از سوی این گروه تجار، به ۳‌میلیارد و ۶۳۳‌میلیون دلار رسیده است. این موضوع را معاون گمرک ایران اعلام کرده است. فرود عسگری گفته است: صدور کالا در نخستین‌ماه امسال به‌رغم کاهش ۱۰درصدی در وزن نسبت به مدت مشابه، ۲۵درصد در ارزش رشد داشته است. در سال‌۱۴۰۰ صادرکنندگان ایرانی در نخستین‌ماه سال ‌۸‌میلیون و ۱۷۴‌هزار تن کالای ایرانی به بازارهای هدف صادر کردند که ارزش آنها به ۲‌میلیارد و ۹۴۴‌میلیون دلار می‌رسید. در عین حال صادرات ایران در سال‌۱۳۹۹ نیز وزنی معادل ۵‌میلیون و ۳۲۲‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز یک‌میلیارد و ۶۴۳‌میلیون دلار ثبت‌شده است. در فروردین ۱۳۹۸ هم ۸‌میلیون و ۷۳۱‌هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲‌میلیارد و ۵۹۵‌میلیون دلار به بازارهای خارجی فرستاده شده بود. این ارقام نشان می‌دهد که صادرات فروردین امسال، نسبت به صادرات فروردین‌ماه در سه سال‌گذشته ارزش بیشتری داشته است، در عین حال در فروردین سال‌۱۳۹۴ که قبل از امضای برجام بود، ارزش صادرات ۲‌میلیارد و ۲۸۷‌میلیون دلار بود.

در نخستین‌ماه سال‌۹۵ که اولین سال ‌بعد از اجرای برجام بود، صادرات به ۳‌میلیارد و ۷‌میلیون دلار رسید. در فروردین ۹۶ اما ارزش صادرات کاهشی شد و ۲‌میلیارد و ۷۲۲‌میلیون دلار ثبت شد. فروردین ۹۷ نیز صادرات ارزشی معادل ۳‌میلیارد و ۱۳۳‌میلیون دلار داشت.   اما نکته قابل‌توجه در صادرات فروردین‌ماه امسال، میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی است. برآوردها نشان می‌دهد در اولین‌ماه سال‌۹۸ میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی ۲۹۷ دلار بود. در فروردین سال‌۹۹ این رقم به ۳۰۸ دلار رسید و در اولین‌ماه بهار ۱۴۰۰ نیز هر تن کالای صادراتی به‌طور میانگین قیمتی معادل ۳۶۰ دلار داشته است، اما در فروردین سال‌۱۴۰۱ به ازای صادرات یک تن کالا، به‌صورت میانگین، حدود۵۰۰ دلار دریافت شده است. این موضوع نشان می‌دهد که در نخستین‌ماه امسال کالاهای ارزشمندتری به بازارهای هدف صادر شده است.

کشورهای عمده مقصد صادرات

در یک‌ماه نخست سال‌۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصدهای چین با رقمی بالغ بر یک‌میلیارد و ۲۹۱‌میلیون دلار و سهم ۹/ ۳۴درصد از کل ارزش صادرات، امارات با ۶۶۸‌میلیون دلار و سهم ۰۵/ ۱۸درصد، عراق با ۴۲۶‌میلیون دلار و سهم ۵۳/ ۱۱درصد، ترکیه با ۳۶۱‌میلیون دلار و سهم ۷۶/ ۹درصد و افغانستان با ۱۰۸‌میلیون دلار و سهم ۹۳/ ۲درصد از کل ارزش، صورت‌گرفته است.

واردات در فروردین ماه

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی معاون گمرک ایران، در فروردین‌ماه امسال ۲‌میلیون و ۲۵۲هزار تن کالا از کشورهای مبدا به ایران وارد شده است که ارزش آن به ۲‌میلیارد و ۸۲۴‌میلیون دلار می‌رسد. واردات در اسفندماه سال‌گذشته (ماه گذشته) وزنی معادل ۴‌میلیون و ۴۲۲‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز ۶‌میلیارد و ۴۳۶‌میلیون دلار ثبت‌شده است. همچنین واردات در فروردین‌ماه سال‌۱۴۰۰ نیز وزنی معادل ۲‌میلیون و ۴۴‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز ۲‌میلیارد و ۷۹۶‌میلیون دلار ثبت‌شده است. خرید کالا از کشورهای مبدا در فروردین ۱۳۹۹ هم دارای ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۸۷۷‌میلیون دلار و وزن آن هم ۲‌میلیون و ۴۹۱‌هزار تن بوده است. در فروردین‌ماه سال‌۱۳۹۸ نیز واردکنندگان توانسته بودند ۲‌میلیون و ۸۳‌هزار تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۳۳۵‌میلیون دلار به کشور وارد کنند. ارزیابی این آمارها بیانگر آن است که در فروردین امسال نسبت به نخستین‌ماه سه سال‌گذشته، واردات دارای بیشترین ارزش بوده است. اما میانگین ارزش هر تن کالای وارداتی در فروردین نشان می‌دهد که در سال‌۹۸ هر تن کالای وارداتی دارای میانگین قیمتی معادل ۱۱۲۰ دلار بوده است. همچنین هر تن کالای وارداتی در سال‌۹۹ نیز میانگین قیمتی معادل ۷۵۳ دلار داشته است، اما در سال‌۱۴۰۰ این رقم به ۱۳۶۷ دلار رسیده و در فروردین امسال نیز میانگین ارزش هر تن کالای وارداتی ۱۲۵۳ دلار برآورد می‌شود.

کشورهای عمده طرف معامله واردات

در یک‌ماه نخست سال‌۱۴۰۱ کشور امارات با اختصاص رقمی بالغ بر ۷۷۸‌میلیون دلار و سهمی در حدود ۵۷/ ۲۷‌درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۶۷۶‌میلیون دلار و سهم ۹۵/ ۲۳درصد، ترکیه با ۷۲۷‌میلیون دلار و سهم ۶۴/ ۹درصد، هند با ۱۴۲‌میلیون دلار و سهم ۰۵/ ۵درصد و آلمان با ۱۳۰‌میلیون دلار و سهم ۵۹/ ۴‌درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله ایران بودند.   

تراز تجاری فروردین ماه

تراز تجاری ایران در فروردین‌ماه امسال مثبت و به نفع صادرات است. ارزیابی‌های آمارهای اعلام‌شده از سوی عسگری نشان می‌دهد در نخستین‌ماه امسال تراز تجاری کشور مثبت ۸۷۵ دلار است. در اسفندماه سال‌گذشته تراز تجاری ایران منفی ۹۴۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار و به نفع واردات بوده است. در عین حال در فروردین‌ماه سال‌۱۴۰۰ نیز صادرات از واردات سبقت گرفت و تراز تجاری ایران مثبت ۱۴۸‌میلیون دلار ثبت شد. فروردین‌ماه سال‌۱۳۹۹ اما تراز تجاری ایران منفی بود. در این بازه زمانی سبقت واردات از صادرات به میزان ۲۳۴‌میلیون دلار اتفاق افتاد، حال آنکه در نخستین‌ماه سال‌۱۳۹۸ صادرات ایران واردات را پشت‌سر گذاشته بود و تراز تجاری مثبت ۲۶۰‌میلیون دلار در این سال‌ ثبت شد. ارزیابی تراز تجاری چهار سال‌ مورد بررسی نیز حاکی از آن است که در فروردین امسال رکورد جدیدی در فاصله صادرات و واردات و سبقت صادرکنندگان از واردکنندگان به ثبت رسیده است.

تجارت در نخستین ‌ماه

تجارت خارجی ایران در نخستین‌ماه امسال با توجه به آنچه آمار و ارقام نشان می‌دهد نسبت به فروردین سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بیشتر بوده است. در فروردین ۱۴۰۱ تجارت خارجی ایران ۶‌میلیارد و ۵۲۳‌میلیون دلار ثبت‌شده است؛ این در حالی است که در فروردین ۱۴۰۰ ارزش تجارت خارجی کشور به ۵‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون دلار می‌رسید. در سال‌۱۳۹۹ نیز تجارت خارجی ایران ۳‌میلیارد و ۵۲۰‌میلیون دلار ثبت‌شده و در سال‌۱۳۹۸ نیز این رقم ۴‌میلیارد و ۹۳۰‌میلیون دلار است.

منبع روزنامه دنیای اقتصاد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.